22 listopada - 30 listopada 2019

Założenia programowe

24. Forum Kina Europejskiego CINERGIA

 

Przewodnią myślą 24. Forum Kina Europejskiego CINERGIA w tym roku jest hasło: GDZIE JEST BOHATER?

Rok 2019 to przede wszystkim 30 lat odzyskania wolności przez państwa wschodniej Europy po okresie komunistycznym, czego symbolem stało się obalenie Muru Berlińskiego. To kolejny rok rocznicowo ważny również dla Polski. Po roku awangardy, kiedy proponowaliśmy na festiwalu Cinergia jako motto pochylenie się nad szeroko rozumianymi „relacjami”, po roku 2018, w którym będziemy tematycznie krążyć wokół „odwagi” w związku ze stuleciem odzyskania niepodległości, a także w związku z rocznicą przełomu kulturowego, który przyniósł ze sobą rok 1968, podczas 24. edycji zamierzamy poprzez program filmowy poszukać odpowiedzi na pytanie: „Gdzie jest bohater” anno domini 2019? Czy potrzeba nam jeszcze autorytetów? W skali makro: w polityce, religii, nauce, sztuce światowej i filmie, i w skali mikro: w rodzinie, swoim mieście, wśród lokalnej społeczności. Czy współczesny bohater to np. autorytarny wódz swobodnie interpretujący klasyczne zasady demokracji, ale gwarantujący ludziom podstawowy status materialny? Czy romantyczni przywódcy pierwszej Solidarności mieliby dzisiaj również szansę porwać tłumy? Jak zmieniający się świat w sferze technologicznej (m.in. social media) wpływa na budowanie relacji międzyludzkich i obraz filmowego bohatera/antybohatera? Czy mamy Europę „dwóch prędkości/wizji” w kinie europejskim? Gdzie nowe pokolenia pragną szukać swoich bohaterów?

To pytania nie tylko ważne w Polsce, czy naszym wschodnio-europejskim, postsowieckim regionie. Z kryzysem wartości i autorytetów boryka się cały cywilizowany świat. Ma to również swoje odzwierciedlenie w sztuce, dlatego takie pytania stawiamy sobie budując repertuar filmowy Cinergii 2019. Kino nie może „obejść” się bez bohatera - protagonista i antagonista, konflikt i nierzadko ekranowa przemiana. Konstruując program 24. edycji Cinergii nie chcemy korzystać z drogi na skróty i oczywistych skojarzeń – będziemy podejmowali temat „bohaterstwa” zarówno w mikroskali, jak i w makroskali. Będziemy zestawiali ze sobą narodowe bohaterstwo i ciche, „domowe”, codziennie bolesne. Mając szeroko otwarte oczy będziemy wraz z naszymi widzami poszukiwać współczesnych „bohaterów”, o ile ten termin się jeszcze nie zdezaktualizował...

24. Forum Kina Europejskiego Cinergia (22 – 30 LISTOPADA 2018)
To prezentacja blisko sto filmów w licznych sekcjach oraz bogaty program wydarzeń towarzyszących. Wiele z zaproponowanych przez nas propozycji będzie krążyło wokół tematu GDZIE JEST BOHATER? Spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie patrząc na kino z Polski, naszego kontynentu oraz całego świata. Program tegorocznego FKE Cinergia składał będzie się z następujących sekcji:

1/ Konkurs Europejskich Debiutów i Filmów Drugich: Prezentacja najciekawszych europejskich debiutów, z silnym akcentem na kino nietuzinkowe, oryginalne i z BOHATEREM stojącym za opowieścią. To młodzi i debiutujący europejscy twórcy ciągle zachwycają swoim spojrzeniem na kino, a my pragniemy spośród ich wielu propozycji zaprezentować te z filmów, które w sposób szczególny wpasowują się w motto naszego festiwalu.

2/ Konkurs Polskich Debiutów i Filmów Drugich: Polskie kino przeżywa obecnie swój rozkwit. Siła polskiego kina, to także wypowiedzi artystów młodych, debiutujących lub będących na początku swojej twórczej drogi. W konkursie tym zderzymy ze sobą pełnometrażowe fabuły z dokumentami i animacjami. To Cinergia jako pierwsza w kraju zdecydowała się na takie podejście do konkursowych zmagań. Trzy dziedziny kina, trzy różne sposoby opowiadania, ta sama pasja i chęć powiedzenia czegoś ważnego czy własnego. Forma nie jest już dziś najważniejsza. Liczy się prawda, szczerość i odwaga ukazana na ekranie. Takich filmów będziemy wypatrywać ze szczególną uwagą. Pokazom konkursowym towarzyszyć będą spotkania z twórcami.

3/ Panorama Europy – Odkrycia: Najciekawsze europejskie produkcje filmowe ostatnich miesięcy i ich głównie przedpremierowe pokazy na festiwalu. Filmy niepokornych i nieznanych szerzej twórców. Zaskakujące i nieoczywiste dzieła autorów, którzy przedstawiają swoje oryginalne spojrzenie na kin.

4/ Panorama Europy – Festiwalowe Przeboje: Filmy, które zyskały uznanie i wzbudziły szczególne zainteresowanie podczas prezentacji na mniejszych i większych europejskich wydarzeniach filmowych. Często zdobywcy nagród publiczności, szczególnie cenionego przez twórców festiwalowego wyróżnienia.

5/ Panorama Europy – Filmy Mistrzów: Najnowsze filmy twórców o ugruntowanej pozycji w środowisku filmowym. Festiwalowe wydarzenia, tytuły oczekiwane przez widzów i budzące szczególne ich zainteresowanie.

6/ Panorama Kina Światowego: Starannie wyselekcjonowana reprezentacja kinematografii spoza Europy. Chcemy pokazywać filmy w kinie światowym wyznaczające nowe horyzonty, ciekawie spoglądające na otaczającą rzeczywistość, a przede wszystkim wywołujące emocje.

7/ Pokazy i Wydarzenia Specjalne: Seanse filmowe i towarzyszące im spotkania z twórcami filmów polskich i zagranicznych – nowych i klasycznych. Film w tej sekcji będą zasługiwały na specjalne wyróżnienie, towarzyszyć im będzie specjalna oprawa i prezentacja. Liczymy na to, że uhonorujemy tutaj zasłużonych twórców polskiego i europejskiego kina, pokażemy ich znaczące dokonania, a publiczność będzie miała okazję się z nimi spotkać.

8/ Europejskie kino dla dzieci: Seanse filmowe w Kinie Charlie filmów europejskich dla młodych widzów festiwalu to jedna z najpopularniejszych sekcji Cinergii. Wypatrujemy tutaj filmów zdecydowanie odbiegających od głównego nurtu familijnej rozrywki. Po naszych seansach dzieci będą miały szansę „przepracować” film także w domu lub w szkole.

9/ Polonica: Najnowsze filmy powstałe przy współudziale polskich twórców i polskiej kinematografii powstają cały czas. Nasi artyści bez kompleksów biorą udział w licznych międzynarodowych przedsięwzięciach, często znacząco wpływając na ich jakość.

10/ Nowe kino z Izraela: Jedna z najprężniej i najciekawiej rozwijających się kinematografii światowych, doceniana powszechnie na najważniejszych festiwalach i mająca dziś filmowo do przekazania szczególnie istotne spojrzenie na świat. W naszym cyklu skupimy się na twórcach u progu swojej kariery, którzy rzucają wyzwanie nie tylko widzom, ale też otaczającej ich rzeczywistości. Bardzo liczymy na takie właśnie odkrycia.

11/ Filmowi bohaterowie Lenny’ego Abrahamsona: Retrospektywa reżysera. Lenny Abrahamson to nominowany do Oscara autor filmu „Pokój”, twórca m.in. filmów „Frank” i „The Little Stranger”. Na festiwalu zaprezentujemy także filmy mniej znane polskiej publiczności oraz krótkometrażowe dokonania artysty.

12/ Przegląd krótkometrażowych filmów z Europy: Kino krótkometrażowe to dziś potęga wiedzy o świecie, to też znakomita okazja poznać twórców, którzy za chwilę wejdą do głównego kina i będą decydowali o jego kształcie. Krótkie europejskie metraże zaprezentujemy w trzech blokach.

13/ Nowe Horyzonty współczesnego kina: Festiwal Cinergia nawiązał współpracę z organizatorami wrocławskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty. Dyrektor artystyczny festiwalu, Marcin Pieńkowski, wybierze i osobiście zaprezentuje w Łodzi najciekawsze filmy Nowych Horyzontów. Pragniemy w tym bloku sięgnąć szczególnie po propozycje, które będą miały niewielką szansę dotrzeć do widzów w Polsce.

14/ Kino Mistrzów: Paolo Sorrentino: Przegląd reżyserskich dokonań jednego z najważniejszych współczesnych europejskich reżyserów. Sięgniemy po wczesne filmy tego twórcy, których w Polsce prawie w ogóle nie prezentowano. Będziemy zabiegali o zaprezentowanie czterogodzinnej włoskiej wersji jego najnowszego filmu, zatytułowanego „Oni”.

15/ 30 lat wolności w kinie: Jak zmieniło się polskie kino na przestrzeni ostatnich 30 lat, jak odnajdywali się w nim twórcy kina autorskiego oraz tego przeznaczonego dla szerokiej widowni. Jak wygląda dziś nasze kino, czy autorzy czują się wolni, czy tę wolność manifestują w swojej twórczości. Dokąd zmierzamy po 30 latach?

16/ Wydarzenia Towarzyszące: Panele dyskusyjne, warsztaty, spotkania dotyczące szerokorozumianej tematyki filmowej i branżowej. Będą się one odbywały przy wsparciu i w porozumieniu z najważniejszymi instytucjami filmowymi w naszym kraju. Interdyscyplinarność i wieloaspektowość festiwalu podkreśla jego część muzyczna (w ubiegłym roku były to koncert Nigela Kennedy’ego i pokaz filmu „Szachista” z muzyką na zywo), wystawy, masterclass (w roku ubiegłym Jerzego Stuhra w Szkole Filmowej).

Zapraszamy serdecznie