22 listopada - 30 listopada 2019

Filmowe perły po raz pierwszy w Łodzi

CinergiaYTTegoroczne 22. Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia to między innymi: kilkanaście wydarzeń specjalnych i towarzyszących, liczne spotkania z zaproszonymi gośćmi, koncerty, wystawy, masterclass oraz przede wszystkim blisko sto filmów, z których większość zostanie w Łodzi pokazana po raz pierwszy. Łódzkie premiery będzie można odnaleźć niemal w każdej sekcji festiwalu.

Już na otwarcie i zamknięcie organizatorzy przygotowali duże wydarzenia. Inaugurująca festiwal „Wieża. Jasny dzień.” to film bardzo łódzki. Jego autorką jest debiutująca w pełnym metrażu studentka Szkoły Filmowej w Łodzi Jagoda Szelc, która za swoją niezwykłą propozycję otrzymała w tym roku na festiwalu w Gdyni prestiżową nagrodę za najlepszy debiut. „Wieża. Jasny dzień.” powstała właśnie w Szkole Filmowej w Łodzi, w reaktywowanym Studiu Filmowym Indeks. Filmem wieńczącym Cinergię będzie zaś „Happy End”, najnowszy obraz wybitnego i nieposkromionego Michaela Haneke, notabene doktora honoris causa Szkoły Filmowej w Łodzi, jednego z ulubieńców festiwalowej widowni, poszukującej w kinie intelektualnych wyzwań i odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Po raz pierwszy w Łodzi pokazanych zostanie blisko pięćdziesiąt filmów i znajdą się one niemal w każdej sekcji 22. Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia. Trudno na pewno za łódzkie premiery uznać liczną reprezentację klasyki filmowej, ale najstarsi łodzianie mogą mieć problem z przypomnieniem sobie seansów kinowych czeskich komedii, włoskiego westernu Sergio Corbucciego czy horrorów Dario Argento. Organizatorzy ORLEN Cinergia nie ryzykują i do łódzkich premier nie kwalifikują klasyki kina, wychodząc z założenia, że w dawnych czasach w licznych łódzkich kinach oglądano wiele filmowych rarytasów.

Takich najnowszych filmowych pereł będzie w tym roku na festiwalu ORLEN Cinergia bardzo wiele. Łódzkie premiery znaleźć będzie można we wszystkich sekcjach prezentujących nowe kino z Europy (a w kilku przypadkach także ze świata).

W dwóch sekcjach konkursowych takich premier jest przeważająca liczba. W Konkursie Europejskich Debiutów i Filmów Drugich jest ich zdecydowanie więcej, ale też wachlarz propozycji kina z naszego kontynentu jest znacznie większy. Wydarzeniami tego konkursu będą na pewno łódzkie premiery filmów „Jeszcze nie koniec” (Custody), który podbił w tym roku festiwal w Wenecji oraz przyjmowane entuzjastycznie podczas licznych międzynarodowych wydarzeń „Zimowi bracia”, „Bliskość” czy „Ludzie, którzy nie są mną”. Do Łodzi nie trafił też wysoko ceniony „Piękny kraj” w reżyserii Francisa Lee i Cinergia nadrabia tę zaległość. Dwa filmy z konkursu europejskiego będą miały w Łodzi swoje POLSKIE PREMIERY i będą to: „How Viktor „The Garlic” Took Alexey „The Stud” To The Nursing Home” oraz (już znacznie krócej zatytułowany i łatwiejszy do zapamiętania) „Yellow Heat”. W Konkursie Polskich Debiutów i Filmów Drugich o łódzkie premiery trudniej, bowiem wiele z filmów było już w kinach prezentowanych lub czeka jeszcze na rozpoczęcie swojej festiwalowej drogi. I tutaj jednak udało się organizatorom ściągnąć do Łodzi kilka znaczących filmów. Po raz pierwszy w mieście pokazany zostanie „Atak paniki” w reżyserii Pawła Maślony i nie ma wątpliwości, że widownia będzie zachwycona tym przewrotnie zabawnym i świetnie skonstruowanym filmem (na festiwalu są dwa takie seanse + dodatkowy w NCKF). „Serce miłości” Łukasza Rondudy to zdecydowanie odmienna propozycja, która zyska uznanie wśród wielbicieli kina autorskiego i artystycznego, bo artystom właśnie film ten jest poświęcony. Trzecią zaś łódzką premierą w konkursie polskim jest niezależny, czarno-biały i… niemy „TodMachine”, który bawi się klasyką kina i niemieckim ekspresjonizmem w sposób imponujący, jak na polskie warunki.

Bardzo wiele znaczących i chyba tych najbardziej oczekiwanych łódzkich premier znaleźć można w podzielonej na trzy części Panoramie kina z Europy. W podsekcjach „Mistrzowie”, „Festiwalowe Przeboje” i „Odkrycia” przeważająca liczba filmów pokazana zostanie w Łodzi po raz pierwszy. Znalazły się w tym gronie m.in.: mocny oscarowy faworyt „120 uderzeń serca” Robina Campillo, urokliwa włoska „Fortunata” w reżyserii cenionego aktora Sergio Castellitto, zbierający entuzjastyczne opinie „Foxtrot” z Izraela, węgierski reprezentant z Cannes „Księżyc Jowisza” Kornela Mundruczo, jedno z większych wydarzeń festiwalowych 2017 roku „Western” oraz najnowsze propozycje Claire Denis („Isabelle i mężczyźni”), Michela Hazanaviciusa („Ja, Godard”), Emira Kusturicy („Na mlecznej drodze”), aspirujące do tytułu FILM ROKU najnowsze dzieła Fatiha Akina („W ułamku sekundy”) i Yorgosa Lanthimosa („Zabicie świętego jelenia”). W Panoramie Europy także znajdziemy POLSKIE PREMIERY i będą to „Barbara” Mathieu Amalrica, „The Cakemaker” Ofira Raula Graizera i „Black Level” Walentyna Wasjanowicza.

Znaczące łódzkie premiery znaleźć można wśród Pokazów Specjalnych, z których wydarzeniem na pewno będzie pokaz „Dzikich róż” Anny Jadowskiej, w poprzedni weekend wygrywających festiwal w Cottbus (nagroda także dla Marty Nieradkiewicz, która zapowiedziała swój przyjazd do Łodzi). Sporo emocji wzbudzą zapewne dwie propozycje zapowiadające reaktywację w przyszłym roku sekcji Panorama Kina Światowego – niezależny amerykański „Florida Project” i kolumbijski laureat festiwalu w Wenecji z zeszłego roku „Kobieta, która odeszła”. Po raz pierwszy w Łodzi pokazany zostanie też film Urszuli Antoniak „Pomiędzy słowami”, z Łodzią związany mocniej, bo tutaj sfinansowany przez Łódzki Fundusz Filmowy i wyprodukowany przez łódzki Opus Film. Główne role w filmie Antoniak zagrali Jakub Gierszał i Andrzej Chyra, którzy zapowiedzieli swój przyjazd na festiwal, a którzy na ORLEN Cinergia będą mieli także kilka innych filmów. Z Andrzejem Chyrą będzie można spotkać się przy okazji łódzkiej premiery filmu „Szron” w reżyserii Šarūnasa Bartasa. Będzie to prezentacja w sekcji Polonica, a tam jeszcze po raz pierwszy w Łodzi pokazane zostaną „Droga Ashera”, „Rodzina na sprzedaż” i „W cieniu drzewa” – wszystkie wysoko cenione i pokazywane na wielu międzynarodowych festiwalach polskie mniejszościowe koprodukcje.

Premierowe łódzkie pokazy znaleźć będzie można także wśród propozycji filmowych dla dzieci, a sekcja ta w tym roku rozrosła się organizatorom ogromnie.

22. Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia rozpoczyna się 23 listopada i potrwa do 2 grudnia, bilety są już w sprzedaży, darmowe wejściówki znaleźć można u partnerów festiwalu. Widzimy się w kinie! #widzimysiewkinie

Tekst ukazał się na łamach Dziennika Łódzkiego